رويكردي نوين دراكتشافات فضايي
 
فناوری های پیشرفته
Advanced Technolog
 
 
دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, :: 16:21 ::  نويسنده : فناوری پیشرفته

ادامه مطلب : : : . . . .

به ادعای جورج اشمیت، سازمان‌دهنده «سمپوزیوم اكتشاف تله‌روباتیک» مرکز فضایی گودارد واقع در گرینبلت مریلند، تله‌روباتیک‌ فناوري نويني است که در ماموریت‌های اكتشافي از روبات‌های نیمه مختار مانند کاوشگرهای مریخ‌نورد «اسپریت» و «اپورچونیتی» کارآمدتر عمل می‌کنند.

با این حال، كنترل روبات از زمين در حال کاوش سیاره‌ دیگر با مشکل تاخیر زمانی بزرگ حین آمدن و رفتن سیگنال‌ها روبروست؛ واكنش سريع (زمان واقعی) برای عملکرد این روبات لازم است. برای مثال، جراحان قادرند تا زمانی که روبات ظرف حدود نیم ثانیه به عمل آن‌ها پاسخ گوید، عمل‌های جراحی را انجام دهند، اين در حالي است كه تاخیرهای بزرگتر موجب ایجاد مشکل می‌شوند.

به گفته «دانیل لستر» از دانشگاه تگزاس در آستین و یکی دیگر از سازمان‌دهندگان سمپوزیوم، تاخیر روی زمین بیش از چند صد میلی ثانیه نیست، اما تاخیر بین زمین و ماه حدود سه ثانیه است و این عدد برای کند کردن قابل توجه عملكرد تله روبات کافی است.

وی می‌گوید: شما می‌توانید از حضور از راه دور (Telepresence) بر روی زمین برای ایجاد یک گره ظرف 30 ثانیه استفاده کنید اما با تاخیر سه ثانيه‌اي ایجاد همین گره 10 دقیقه طول می‌کشد.

تاخیر سیگنال‌ها روی مریخ بسیار طولانی‌تر و بسته به موقعيت‌هاي مكاني سياره از هشت تا 40 دقیقه عنوان شده؛ بنابراین واكنش در زمان واقعی از زمین غیرممکن است.

موجه‌ترین راه برای رسيدن به فناوري حضور از راه دور روباتیک روی مریخ مستقر كردن فضانورد در مدار این سیاره است. نخستین گام به سوی تحقق این هدف می‌تواند انجام آزمایش روباتیک روی زمین با تاخیرهای شبیه‌سازی شده باشد.

کاوشگران حاضر روي ماه که از مدار این قمر کنترل می‌شوند، می‌توانند گام بعدی باشند. این کاوشگران همچنین می‌توانند برای تفحص طرف دوردست ماه که هنوز مورد کنکاش آپولو قرار نگرفته‌، در زمان واقعي کنترل ‌شوند.

به منظور تحقق این امر، ناسا باید فضانوردان را در نقطه لاگرانژي L2 مستقر كند. این نقطه ناحیه‌ای از فضا است که از لحاظ جاذبه خنثی بوده و در امتداد زمین در 60 هزار کیلومتری ماه واقع شده است.

ناهيد نيز مانند مريخ يك چالش بزرگ به شمار مي‌آيد زيرا به دليل جو جوشان و خورنده‌اش از حوزه تفحص انسان به دور مانده است.

سفر به سياره ناهيد به دليل نزديك‌تر بودن آن به زمين مي‌تواند كوتاه‌تر از عزيمت به مريخ باشد. با اين حال، روبات‌ها براي بقا در محيط خشونت‌آميز ناهيد تغييرات بزرگي را مي‌طلبند. حتي در صورت ايجاد تغييرات آن‌ها بيش از كاوشگرهاي مريخ دوام نخواهند آورد.

فناوري «حضور از راه دور»، تفحص در فضا را كاراتر و پربارتر از زماني مي‌كند كه روبات هاي مختار منتظر دريافت دستور از زمين باشند.

به گفته لستر، اين تكنولوژي فرصت هاي فراواني را براي اكتشاف در اختيار دانشمندان مي‌گذارد.

وي مي‌گويد: هنگامي كه به ناهيد برويد مي‌توانيد از مكان هاي بيشتري ديدن كنيد؛ همچنين مي‌توانيد در درياچه‌هاي متان سياره تيتان شيرجه برويد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ فناوری های پیشرفته برای بشریت خوش آمدید. متشکرم از شما دوستان و عزیزان بخاطر بازدید از این وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
  ابتدا ما را با عنوان فناوری پیشرفته و آدرس roboiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 117
بازدید ماه : 111
بازدید کل : 62811
تعداد مطالب : 218
تعداد نظرات : 99
تعداد آنلاین : 1