شبيه‌سازي مغز زنبور عسل براي رسيدن به مغز مصنوعي
 
فناوری های پیشرفته
Advanced Technolog
 
 
شبيه‌سازي مغز زنبور عسل براي رسيدن به مغز مصنوعي
رباتي با مغز زنبور
دانشمندان در دانشگاه شفيلد كار روي طرحي را آغاز كرده‌اند كه پيشتر يك رويا به نظر مي‌رسيد. آنها مي‌خواهند يك مدل رايانه‌اي دقيق برگرفته از نحوه كار مغز زنبور عسل بسازند. اين شبيه‌سازي به دانشمندان كمك خواهد كرد بفهمند در مغز حيوانات چه مي‌گذرد.

اين تيم قصد دارد يك نمونه از سيستم بينايي و بويايي زنبور عسل را شبيه‌سازي كند. به اين ترتيب مي‌توان رباتي ساخت كه به جاي برنامه‌ريزي قبلي بتواند مانند زنبور قادر به احساس و عمل‌كردن باشد و بتواند تصميمات مستقل بگيرد.

اگر اين طرح موفقيت‌آميز باشد راهي جديد در علم رباتيك باز خواهد شد و ساختن ربات‌هايي با توانايي انجام كارهاي پيچيده بدون برنامه قبلي به دغدغه‌اي براي دانشمندان و مهندسان تبديل خواهد شد.

دامنه كارهايي كه اين نوع ربات‌ قادر به انجام آن خواهد بود بسيار گسترده است؛ به طور مثال در مورد ربات شبيه‌سازي شده زنبور عسل مي‌توان انتظار داشت همان‌طور كه بوي گل‌ها را تشخيص مي‌دهد، منبع بو‌ها را هم پيدا كرده يا به گرده‌افشاني در كشاورزي كمك و در عمليات امداد و نجات نيز حادثه‌ديدگان را پيدا كند.

نامي كه براي اين طرح در نظر گرفته‌اند «مغز سبز» است، شركت NVIDIA كه توليد كننده كارت‌گرافيك‌هاي قدرتمند و متنوع است از نظر سخت‌افزاري از اين طرح حمايت مي‌كند. قبل از اين نيز IBM طرحي به نام «مغز آبي» را شروع كرده كه در آن سعي دارد شيوه كار مغز را با «سوپر رایانه ها» شبيه‌سازي كند، ولي در طرح مغز سبز تلاش بر اين است كه نمونه‌اي از مغز زنبور عسل كه ساده‌تر از مغز ساير جانداران است، تهيه شود.

هرچند اين ربات زنبور عسل مي‌تواند خيلي مفيد باشد، ولي واضح است که نمي‌تواند عسل توليد كند، پس يك گام از زنبور واقعي عقب‌تر خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

فاطمی
ساعت18:57---5 آذر 1391
جالب بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ فناوری های پیشرفته برای بشریت خوش آمدید. متشکرم از شما دوستان و عزیزان بخاطر بازدید از این وبلاگ
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
  ابتدا ما را با عنوان فناوری پیشرفته و آدرس roboiran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 150
بازدید دیروز : 63
بازدید هفته : 219
بازدید ماه : 213
بازدید کل : 62913
تعداد مطالب : 218
تعداد نظرات : 99
تعداد آنلاین : 1